Ar kada nors pagalvojote, kad porcelianas turi iš tiesų senas tradicijas, siekiančias Senovės Rytus ir Rytų išminčius? Net jeigu nepagalvojote – taip vis tiek yra. Taigi, senovės Kinijoje atsiradęs šis lydinys tik vėliau išplito po pasaulį.
Keramika ir porcelianas
Pirmiausiai porcelianas buvo naudojamas kaip tokia prabangi medžiaga, tarsi tai būtų auksas. Iš jo buvo gaminami trapūs indai ir itin brangios skulptūrėlės, figūrėlės – dalykai, kurie puošdavo valdovų rūmus, šventyklas. Visa Kinija pasižymi trapumu ir nepaprasta estetika. Tuo metu, kai ten jau buvo plačiai paplitęs porcelianas, mūsų kraštuose dar ant bangos buvo tik rudoji ir juodoji keramika, negrabiai nužiesti puodai, lėkštės. Nors, tarkime, senovės Egipto kasinėjimuose randama ir labai gražiai nužiestų vazų, keramikos, kokios dabar net neatkuria molio lipdytojai.
Porcelianą atsivežė iš Rytų
Nors Europos gyventojai visada didžiuojasi istorija ir sako, kad Europa yra kultūros lopšys, kad viskas užgimė Senovės Graikijoje ar Senovės Romoje, bet reikia prisiimti atsakomybę ir sakyti tiesą. Iš tikrųjų, ta senovė ir visi istoriniai dalykai buvo perimti iš Rytų išminčių. Tie, kas užkūrė civilizacijos virsmus senovės Graikijoje, Romos imperijoj, sėmėsi mokslų ir išminties iš Rytų. Tai tapo tarsi Euro Azijos civilizacijos, nes visas mokymas vis tiek ėjo iš Rytų. Aišku, čia atkeliavo jis jau kitoks, mutavęs, labiau tik jo simptomai, bet ne ta tradicijos tąsa, kokia ten buvo išlaikyta šimtmečius, ir kuria vis dar gali didžiuotis kaimynai iš Tolimųjų Rytų.
Vienas iš esminių Kinų estetikos principų yra erdvės svoris. Jeigu vakaruose baltas lapas knygoje traktuojamas kaip lapas, o paveikslas su nenuspalvintu vaizdu taip pat yra kažkas blogo, tai Rytai kaip niekas kitas nuostabiai pažinojo erdvės ir tuštumos, pauzės pojūtį. Dėl to tikrasis kiniškas porcelianas nėra be galo išmargintas sodriais raštais. Ten ornamentikos yra mažiau. Mes ją matome, bet ji neužgožia balto porceliano erdvės. Kadangi raštai yra būtent tokioje padėtyje, mes geriau matome ir juos, atsiskleidžia kiekvieno nuosaikaus ornamento svarba. Priešingu atveju, tada, kai porcelianas yra visai be rytų įtakos, matome vakarietiškus indus, prisotintus ornamentikos. Žinoma, kalbame apie tai, kas yra senoviniai dalykai. Šiais laikais jau viskas suvienodėję ir mažai kas laikosi tradicijų. Galų gale ir komerciniai logotipai bei paveikslėliai ant indų irgi yra vertinami kaip visiškai normalūs dalykai. Taigi, laikai keičiasi, keičiasi ir indai.